تعریف گلخانه :

شرایط آب و هوایی نامناسب در تمام یا قسمتی از سال رشد محصولات کشاورزی را محدود می نماید.برای غلبه بر این محدودیت ها کنترل شرایط محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.از جمله عواملی محیطی که با کنترل آنها می توان شرایط رشد گیاه هان را به نحو دلخواه تغییر داد عبارتند از : شدت ،کیفیت و مدت زمان تابش نور،درجه حرارت هوا ،عناصر غذایی،آب ،رطوبت نسبی هوا،ترکیب هوا،کنترل آفات و بیمارها 

گلخانه یا Green house به فضای محدودی اطلاق می­شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول مختلف یک سال داشته باشد. طبق این تعریف از جمله عملکرد گلخانه، فراهم کردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز محصولی معین است. گل­خانه‌­ها بر حسب اینکه چه نوع مصالح ساختمانی در آن‌ها بکار برده شده‌است به نوع ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌شوند. گلخانه‌­های ثابت، به گل­خانه‌­هایی گفته می‌شود که مصالح ساختمانی بکار رفته در آن‌ها از جنس پایدار و با دوام باشد. پس باید سالیان سال از آن‌ها استفاده کرد.  

 

 

قبل از بوجود آمدن گلخانه ها، روش های کشاورزی به شرایط آب و هوایی محدود می شد. با توجه به منطقه آب و هوایی مردم به طیف انتخابی از گونه‌ها و زمان‌های سال محدود می‌شدند که در آن می‌توانستند گیاهان بکارند. با این حال، در حدود 30 سال پس از میلاد، امپراتوری روم اولین تلاش ثبت شده برای ساخت یک محیط مصنوعی را دارد. با توجه به بیماری امپراتور تیبریوس ، پزشکان سلطنتی توصیه کردند که امپراتور روزانه یک خیار بخورد. با توجه به اینکه خیار جزء  صیفی جات لطیفی هستند و به راحتی در طول سال رشد نمی کنند. از این رو رومی ها محیطی مصنوعی مانند گلخانه طراحی کردند تا در تمام طول سال خیار در دسترس امپراتور باشد. خیارها را در گاری های چرخدار می کاشتند که هر روز در زیر نور خورشید قرار می گرفتند و سپس برای گرم نگه داشتن آنها در شب به مکان گرمتری می بردند.

بزرگترین پیشرفت بعدی در طراحی گلخانه از کشور کره در قرن پانزدهم در زمان سلسله چوسون در دهه 1450 به دست آمد .این گلخانه ها اولین گلخانه های فعالی بودند که تنها به سیستم گرمایشی خورشید متکی نبودند و می توانستند گرما و رطوبت را بوسیله سیستم گرمایشی گره ای به نام آندول ایجاد کنند .

مفهوم اصلی گلخانه در قرن هفدهم در هلند و سپس در انگلستان ظهور یافت که تامیم گرمای مناسب و متعادل یکی از جدی ترین مشکلات آن به شمار می آمد .الین گلخانه مجهز به بخاری در باغ فیزیک چلشی انگلستان در ساال 1681 تاسیس شد .

گلخانه ها امکان برداشت محصول بیش از یک بار در سال را فراهم می کنند. یکی از بهترین پوشش ها جهت محافظت از این محیط ها پوشش های گلخانه ای پلاستیکی است (نایلون های گلخانه ای) سمن پلاست (پارسه) با قابلیت تولید انواع این پوشش های نایلونی تا عرض 16 متر در گریدهای مختلف و همچنین افزودنی های مختلف، نایلون هایی با طول عمر متفاوتی را بر اساس  ضخامت و سایر افزودنی ها و با توجه به کاربرد مورد نظر (گل، سبزی، میوه، کشاورزی سنتی، کشاورزی هیدروپونیک، کاربرد زمین گرمایی و محل استفاده فراهم می کند.

مشخصات فنی (پوشش های گلخانه ای )

تحویل سفارش

10 روز کاری

کمترین میزان سفارش: 2000 کیلوگرم

بسته بندی: نایلون، گونی

مشخصات عمومی پوشش های گلخانه ای

ضخامت فیلم: 180-220 میکرون

عرض فیلم: 4-16 متر

مواد اولیه: پلی اتیلن سبک ، پلس اتیلن سبک خطی

افزودنی ها: EVA ,Anti UV, Anti-block,PPA,IR,

رنگ: سبز، لیمویی، قرمز و …

استانداردها

INSO 21558 – 1

DIN EN 13206:2015

NF T 54-192:2011

KS M 3503:1992

تحویل سفارش مشخصات عمومی پوشش های گلخانه ای استانداردها

10روز کاری

کمترین میزان سفارش: 2000 کیلوگرم

بسته بندی: نایلون، گونی

ضخامت فیلم: 180-220 میکرون

عرض فیلم: 4-16 متر

مواد اولیه: پلی اتیلن سبک ، پلس اتیلن سبک خطی

افزودنی ها: EVA ,Anti UV, Anti-block,PPA,IR,

رنگ: سبز، لیمویی، قرمز و ...

INSO 21558 – 1

DIN EN 13206:2015

NF T 54-192:2011

KS M 3503:1992

قابلیت افزودنی های نایلون های گلخانه ای

پوشش های گرمایی EVA +IR

تابش فروسرخ به قسمتی از امواج الکترومغناطیس گفته می شود که طول موج آنها بلندتر از نور مرئی و کوتاه تر از امواج رادیویی است .امواج فروسرخ در دامنه بالاتر از 780 نانومتر قرار دارد و قسمتی که طول موج بلند تر از 3000 نانومتر دارد می تواند باعث گرم شدن گلخانه ها شود .این امواج نامرئی پس از برخورد با جسم ،موجب گرم شدن آن می شوند و برعس ،هر جمس داغ از خود پرتوهای فروسرخ ساطع می کند .از این در بسیاری از سامنه های گرمایشی تابشی ،از تابش فروسرخ ساطع شده از منبع گرم تیره برای گرمایش محیط استفاده می شود.

اگر انتقال امواج فروسرخ از پوشش گلخانه زیاد باشد تلفات گرمایی بیشتر می شود و دمای گیاه به ویژه در شب در چنین گلخانه ای پایین می آید و در صورت قطع شدن ناخواسته سیستم گرمایشی موجب آسیب دیدن گیاه به ویژه در شب های سرد خواهد شد.همچنین با سرد شدن محیط گلخانه رطوبت نسبی افزایش یافته و احتمال معیان آب افزایش می یابد و لذا احتمال بروز بیماری افزایش می یابد . در نواحی نیمه گرمسیر و خشک باید از پوشش های با قابلیت بیشتر جذب امواج فروسرخ استفاده کرد تا دما در حد ممکن و بویژه در شب بالا نگه داشته شود.

نایلون های گلخانه ای گرما پخش تولید شده در سمن پلاست (پارسه) با دارا بودن افزودنی های EVA  و IR  به صورت همزمان باعث می شود گرمای حاصل شده از تابش نور خورشید در طول روز در گلخانه حفظ شده و موجب به حداقل رساندن اتلاف حرارت گردد تا از محصولات در برابر خطر یخ زدگی محافظت کند، با افزایش نسبی دمایی بین +1 تا +5 درجه سانتیگراد بهبود رشد گیاهان را شاهد خواهیم بود بعلاوه مصرف سوخت نیز کاهش خواهد یافت.

این نایلون ها را میتوانید بر اساس نوع منطقه ای که قصد استفاده از این پوشش ها را دارید سفارش داده تا بر اساس نیاز شما تولید گردد.

مزیت ها :

پوشش های غیر گرمایی

در مناطقی که تابش نور خورشید شدید است، زمانی که هوا گرم است یا رشد محصولات زراعی نیاز به سایه دارد، فضای داخلی گلخانه باید خنک تر از بیرون باشد بدین منظور نایلون های گلخانه ای با تاثیر خنک شوندگی در سمن پلاست قابل تولید هستند که با مکانیزم انعکاس نور خورشید، جذب و شکست آن از افزایش دمای داخلی گلخانه در طول روز جلوگیری میکند. پوشش‌های گلخانه‌ای با اثر خنک‌کنندگی در زمان صبح دیرتر از پوشش‌های گلخانه‌ای بدون این افزودنی گرم می‌شوند.

پوشش های ضد مه (Anti Fog)

 این افزودنی کمک می کند تا مشکل مه را که به عنوان یک عارضه جانبی پوشش های گلخانه ای در هنگام طلوع و غروب آفتاب شناخته می شود که در پوشش هایی که در آن از افزودنی ضد قطره استفاده می شود رخ می دهد، کاهش دهد. افزودنی ضد مه بر دوره کارایی و اثربخشی افزودنی ضد قطره تأثیر منفی می گذارد و در نتیجه باعث کاهش کارایی و کوتاه شدن دوره اثربخشی افزودنی ضد قطره می شود.

پوشش های ضد قطره (Anti Drip)

فضای داخل گلخانه مرطوب است و رطوبت آن با تعرق در گیاهان و تبخیر آب از سطح خاک ،افزایش می یابد هرگاه ذرات موجود در گلخانه به جسم سردی برخورد کنند،به آب مایع تبدیل می شوند.به دلیل اختلاف دمای زیاد بین داخل و خارج گلخانه ،که معمولا داخل گلخانه دمای بالاتری نسبت به بیرون دارد احتمال ایجاد قطرات آب بر روی قسمت داخلی پوشش های گلخانه زیاد است.  این قطرات آب علاوه بر افزایش بازتاب نور از سطح پوشش ،منجر به کاهش نور منتقل شده به داخل گلخانه می شوند همچنین چکیدن آب بر روی گیاهان احتمال بروز بیماری ها را افزایش داده و یا با ایجاد لکه بر روی محصولات از کیفیت آن می کاهد . علاوه بر آن افزایش میزان چکه ها می تواند موجب افزایش رطوبت خاک و به تبع آن خفگی گیاه یا بروز بیماری های خاک زی شود .در پوشش های ضد قطره ،میعان آب بصورت یک لایه پیوسته ،روی قست داخلی پوشش قرار می گیرد و به صورت جریانی باریک به کناره های گلخانه هدایت می شود ولی در پوشش های فاقد این ویژگی قطرات کوچک به یکدیگر می پیوندند و قطرات بزرگ و سنگینی را تشکیل می دهند که به علت سنگینی از روی پوشش ،بر روی گیاه می چکند.

یکی از پارامترهای موثر در چکیدن قطرات آب میزان شیب سقف گلخانه است هرچه میزان شیب بیشتر باشد احتمال چکه کمتر است.

مزیت ها :

پوشش های پخش کننده نور خورشید (LD)

نایلون های گلخانه ای که با این افزودنی توسط شرکت سمن پلاست پارسه تولید می شوند علاوه بر عبور زیاد نور به داخل گلخانه،باعث پخش بیشتر نور و یا مه شدگی نور داخل گلخانه می شوند. این پوشش ها می توانند تابش مستقیم نور را کاهش دهند و باعث توزیع یکنواختر نور در کل گلخانه و در نهایت موجب رشد یکنواخت تر گیاه،افزایش کیفیت و عملکرد محصول و کاهش سوختگی در گیاهان شود. پخش نور عبارتست از درصدی از نور ورودی عمودی که بیش از 2.5 درجه از خط مستقیم منحرف شود.این افزودنی بسته به نوع و ضخامت فیلم های تولید شده می تواند بین 40 تا 70 درصد از نور خورشید را پخش کند. شاخص پخش نور در شیشه کاملا شفاف که مطلقا نور را پخش نمی کند صفر درصد است .ترکیب مقدار نور عبوری مستقیم و پخش شده از یک پوشش گلخانه ای بستگی به نوع محصول،شرایط آب و هوایی و مراحل رشد گیاه دارد. 

پوشش های کنترل کننده آفات (AV)

این افزودنی حشرات موجود در گلخانه مانند مگس سفید و سوسک برگ را کور می کند و در نتیجه رشد قارچ یا ویروس را از بین می برد. راندمان را افزایش می دهد، کیفیت محصول را افزایش می دهد و نیاز به آفت کش را به حداقل می رساند. آنتی ویروس فقط زمانی موثر است که ضخامت فیلم بیش از 100 میکرون باشد.

فیلم های با قابلیت انتخاب عبور طیف نور (UV-A و UV-B)

تابش زیر 400 نانومتر را فرابنفش (UV) می گویند. برای چشم انسان نامرئی است و توسط گیاهان برای فتوسنتز استفاده نمی شود، با این حال، به دلیل تأثیر آن بر ایجاد آنتوسیانین، برای فتومورفوژنز و برای رنگ آمیزی برخی میوه ها و گل ها مهم است. به ویژه، برای سالادهای قرمز و برخی از انواع گل رز که برای ایجاد رنگ مشخص خود به نور UV شدید نیاز دارند، ضروری است. سمن پلاست  فیلم های با قابلیت عبور نور UV-A و UV-B را ارائه می دهد که به طیف کامل پرتوهای UV-A و UV-B اجازه ورود به گلخانه را می دهد. جدا از استفاده از آنها برای تقویت رنگ سالادهای قرمز و انواع خاصی از گل رز، فیلم های با قابلیت عبور نور UV-A و UV-B اغلب در میوه های قرمز و سایر محصولات برای دستیابی به گیاهان قوی تر و ریشه زایی بهتر ترجیح داده می شوند. از آنجایی که این بسیار خاص محصول است.

پوشش های ضد گرد و غبار (A Dust)

این افزودنی باعث می‌شود گرد وغبار چسبیده به سطح خارجی پلاستیک به راحتی با کمک باد و باران پاک گردد. بنابراین انتقال نور از پوشش گلخانه ای برای مدت طولانی همچنان بالا خواهد ماند و در نتیجه کارایی و کیفیت محصولات را افزایش می‌دهد.